LähiTapiola otteluraportti: Sarjapeli Union Plaani - HaPK Edustus (2-1)

11.8.2024

HaPK:n edustusjoukkueen syyskierroksen ottelut jatkuivat eilen lauantaina 10.8.2024 vierasottelulla Heinolassa Union Plaanin vieraana. Kyseessä oli sarjan kärkikamppailu, sillä HaPK lähti otteluun viiden pisteen etumatkalla Union Plaaniin nähden. Vierasjoukkue ei kuitenkaan Heinolassa yltänyt lähellekään ottelun vaatimalle tasolle ja kotijoukkue vei ottelun täysin ansaitusti numeroin 2-1.

HaPK aloitti ottelun erittäin hampaattomasti ja pallo kaivettiin ensimmäisen kerran omasta maalista jo kuudennella minuutilla. Harhasyöttö keskialueella johti Union Plaanin ylivoimahyökkäykseen, jonka päätteeksi Eetu Vahekoski pääsi viimeistelemään boxin sisäpuolelta ottelun avausosuman. Viitisen minuuttia myöhemmin Plaanin kulmapotkun jälkeen pallo kävi HaPK-maalin ylärimassa, mutta toista osumaa ei kovasta paineesta huolimatta vielä nähty.

Vartin kohdalla Plaani iski toistamiseen. Pitkä avaus tuotti 2v2 tilanteen Kissojen kenttäpäätyyn ja poikittaissyöttö boxiin tavoitti Plaanin Nicola Kuokkasen, joka laittoi pallon alakulmaan ohi HaPK:n maalia vartioineen Tomi Kopran. Näin tilanne jo 2-0 kotijoukkueelle.

HaPK:n pelaaminen oli läpi avausjakson erittäin vaisua. Vierasjoukkue ei pystynyt etenemään kontrolloidusti kovinkaan montaa kertaa, vaan joutui lyomään pitkiä palloja kotijoukkueen puolustuslinjan selustaan. Pallottomien pelaajien tukiliikkeet loistivat poissaolollaan ja Plaanin oli melko helppo puolustaa HaPK:n hyökkäykset vaarattomiksi. Siihen nähden, miten vaisua Kissojen pelaaminen oli, joukkue sai kuitenkin yllättävän paljon erikoistilanteita. Pelkästään avausjaksolla kulmapotkuja oli seitsemän ja hyökkäyspään vapaapotkuja muutama päälle, mutta näistäkään ei vaaraa pystytty aiheuttamaan.

Ensimmäisen jakson lopulla Plaani oli lähellä tehdä jo kolmannen osumansa, mutta HaPK:n tämän ottelun ehdottomasti paras pelaaja maalivahti Tomi Kopra torjui boxin sisäpuolelta hyvästä paikasta tulleen laukauksen ja päästi vierasjoukkueen tauolle vain kahden maalin tappioasemassa.

Toiselle jaksolle vierasjoukkue hieman piristyi, mutta ei riittävästi. 54. minuutilla Kimi Kolsi pääsi vasemmalta etenemään ja yritti nostaa pelivälineen yli Plaani-veskari Riku Tirrosen, mutta nosto kilpistyi ylärimaan. 58. minuutilla Plaanin kolmas osuma oli lähellä, mutta ohjaus vitosen viivalta painui ohi vierailijoiden maalin.

60. minuutilla HaPK onnistui tekemään kavennusosuman. Joosua Erjanko antoi keskialueen vapaapotkun lyhyenä Kimi Kolsille, joka antoi keskityksen taka-alueelle. Plaanin maalivahti Tirronen lähti tavoittelemaan keskityspalloa, mutta pallo tuli kuitenkin Tirrosen yli taka-alueelle Nico Pietiläiselle, joka puski pelivälineen kotijoukkueen verkkoon ja näin tilanteeksi 2-1. Hetkeä myöhemmin HaPK:lla oli paikka jo tasoitusosumaan, kun Ville Piispan erinomainen pallo Plaanin puolustuslinjan selustaan tavoitti Julius Anttilan. Anttila pääsi kokeilemaan hyvästä paikasta boxin sisäpuolelta, mutta laukaus jäi hieman löysäksi ja päätyi Riku Tirrosen näppeihin.

72. minuutilla Plaanilla oli erinomainen paikka ratkaista ottelu lopullisesti, mutta Tomi Kopra venyi loistavaan torjuntaan 1v1 tilanteessa Plaanin hyökkääjää vastaan. Kolmisen minuuttia myöhemmin nähtiin vastaava tilanne uudestaan, mutta jälleen Kopra veti pidemmän korren torjuen Plaani-pelaajan lähietäisyydeltä tulleen laukauksen. 81. minuutilla Kopra venyi jo kolmannen kerran 1v1 tilanteessa upeaan torjuntaan ja antoi joukkueelleen mahdollisuuden kammeta vielä tasoihin.

Kopran erinomaiset torjunnat pitivät HaPK:n numeroiden valossa mukana pelissä, mutta kunnollista kirivaihdetta ei vierasjoukkue saanut missään vaiheessa aikaan. Varttia ennen loppua HaPK siirtyi kolmen alakertaan ja nosti lisää pelaajia ylös, mutta sekään ei tuonut oikeastaan mitään muutosta. HaPK sai muutamia kertoja palloa boxiin ja joitain kulmapotkuja, mutta kuten usein ennenkin, vei Plaani boxiin tulleet pallot lähes 100-0. Plaanilla oli vielä ottelun viimeisillä minuuteilla sekä lisäajalla muutama hyvä paikka tehdä ottelun kolmas osuma, mutta kotijoukkuekaan ei enää maalinteossa onnistunut. Näin ottelu päättyi täysin ansaitusti Union Plaanin 2-1 voittoon.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen oli erittäin pettynyt joukkueen esitykseen:

”Olimme surkeita, sen voi sanoa ihan suoraan. Kärkipeli ja tulemme tuollaisella ilmeellä otteluun, se on jotain käsittämätöntä. Avausjakso oli ehkä huonointa HaPKia koko kaudella eikä se siitä kovin paljon toisellekaan jaksolle muuttunut. Plaani on ollut meille aina vaikea vastustaja, mutta tällä kertaa emme kyllä saaneet juuri mitään aikaan. Mistä tämä näin vaisu esitys sitten johtui, niin se on hyvä kysymys. Emme todellakaan näyttäneet joukkueelta, joka johtaa sarjaa ja oli kymmenen ottelun voittoputkessa. Onnittelut Plaanille, he olivat tällä kertaa selvästi parempia ja ansaitsivat täysin voittonsa”, Halonen sanoi.

HaPK:n Tino Kasurinen veti peliä yhteen seuraavasti:

”Parempi joukkue voitti, siitä ei ollut yhtään epäselvyyttä. Valmistautuminen meni aivan pieleen, kun kaveri johti jo 2-0 ekan vartin jälkeen. Lähes kaikki kaksinkamppailut menivät Plaanille ja muutenkin huomasi, että vastustaja halusi voittoa enemmän kuin me. Ei muuta kuin ensi lauantaina kotipelissä takaisin voittojen tielle”, Kasurinen totesi.

Tomi Kopra (mv), Joosua Erjanko, Ville Piispa, Miika Kolsi, Tino Kasurinen, Joonatan Lassila, Riku Koivikko, Kimi Kolsi, Olli Kokkonen, Nico Pietiläinen, Joona Pasi

60. minuutilla Julius Anttila (Lassila pois), 81. minuutilla Ilmari Kontunen (Koivikko pois)

Miska Dufva (mv), Janne Hannula, Jonne Hannula, Riku Päivähonka

HaPK:n seuraava ottelu pelataan ensi viikon lauantaina 17.8.2024, jolloin Haminan urheilukentällä vierailee LAUTP.