LähiTapiola otteluraportti: Sarjapeli HaPK Edustus - Purha (4-0)

7.8.2024

HaPK:n edustusjoukkueen syyskierroksen kolmas ottelu pelattiin eilen tiistaina 6.8.2024 Haminan urheilukentällä. Vieraaksi oli saapunut Inkeroisten Purha.

Ottelu alkoi kotijoukkueen osalta hieman nihkeästi, eikä HaPK ollut alussa ihan valmiina vielä peliin. Purha aloittikin melko pirteästi ja neljännellä minuutilla vastahyökkäys oikealta laidan kautta tuotti tilanteen Kissojen boxiin, jossa vierasjoukkueen pelaaja sai pallon kahdesti tolppaan.

Pikkuhiljaa avausjakson edetessä HaPK pääsi peliin paremmin kiinni ja otti ottelun hallintaansa. 19. minuutilla Miska Suikin laukomasta vapaapotkusta avausmaali oli jo lähellä, mutta tällä kertaa tolppa pelasti puolestaan vierasjoukkueen. Hetkeä myöhemmin Joona Pasi pääsi puskemaan lähietäisyydeltä, mutta nyt oli puolestaan yläriman vuoro pelastaa vierasjoukkue takaiskuosumalta. Pari minuuttia tästä pääsi Joonatan Lassila puskemaan Miska Suikin antamasta kulmapotkusta, mutta niukasti ohi ja vain vajaa minuutti myöhemmin Nico Pietiläinen pääsi laukomaan hyvästä paikasta Miika Kolsin syötön jälkeen, mutta Pietiläisen laukaus painui pallon mitan verran ohi Purhan maalin.

Reilun puolen tunnin pelin jälkeen Joona Pasi pelattiin komealla hyökkäyksellä nokikkain Purha-veskari Lauri Vanamon kanssa, mutta tällä kertaa Vanamo veti pidemmän korren torjuen Pasin vihaisen laukauksen. Paine Purhan kenttäpäädyssä jatkui ja minuuttia myöhemmin Miika Kolsi tarjoili hyvän keskityksen taka-alueelle Nico Pietiläiselle, jonka pusku meni vain niukasti ohi vierasjoukkueen maalin.

Kesken Kissojen painostuksen Purha pääsi iskemään vastaan 39. minuutilla pitkän avauksen jälkeen. Purhan pelaaja onnistui jatkamaan päällään maalivahdin avauksen kotijoukkueen puolustuksen selustaan Miska Timoskalle, joka eteni aina boxiin asti, mutta HaPK:n onneksi laukaus kolahti ylärimaan ja näin pieni nukahdus ei kostautunut maalin muodossa. Tauolle lähdettiin 0-0 tilanteessa.

Toisella jaksolla HaPK pudotti urhoollisesti taistelleen Purhan kyydistään. Heti avausjakson alkuun HaPK sai rangaistuspotkun, kun pitkän sivurajaheiton jälkitilanteessa vierasjoukkueen pelaaja joutui rikkomaan Joosua Erjankoa rankkarin arvoisesti. Nico Pietiläinen toimitti pallon pisteeltä varmasti sisään ohi Lauri Vanamon ja HaPK siirtyi 1-0 johtoon.

Toinen osuma nähtiin 55. minuutilla ja sitä edelsi pitkään kestänyt paine Purhan päädyssä. Tilanne käynnistyi Nico Pietiläisen oikealta laidalta antamalla matalalla keskityksellä maalin edustalle, johon Olli Kokkonen ei aivan yltänyt. Purha ei saanut kuitenkaan tilannetta purettua, vaan paine säilyi Purhan boxin tuntumassa ja lopulta vasemmalta laidalta Aatu Heiskanen antoi keskityksen pilkun tuntumaan Tino Kasuriselle, jonka viimeistely-yrityksen Purhan maalivahti Vanamo torjui. Kakkospallo jäi kuitenkin vielä pelattavaksi ja Kasurinen pääsi syöttämään takaviistoon Olli Kokkoselle, joka laukoi noin yhdeksästä metristä pallon vasurillaan verkkoon vieden Kissat 2-0 johtoon.

58. minuutilla Joosua Erjanko laukoi matalan vapaapotkun noin 30. metristä, joka jäi pelaajaruuhkaan Nico Pietiläisen jalkoihin. Pietiläinen pääsi boxin rajan tuntumasta kokeilemaan kaksikin kertaa viimeistelyä, mutta molemmilla kerroilla Lauri Vanamo venyi hyvään torjuntaan. Hetkeä myöhemmin Pietiläinen pääsi läpiajoon ja ehti jo ohittaa Vanamonkin, mutta avustavan erotuomarin lippu nousi hämmentävän myöhään ylös ja tämä maali vietiin pois paitsiona.

65. minuutilla maalia ei enää liputettu paitsioksi, vaan Pietiläinen viimeisteli illan toisen osumansa. Ville Piispan erinomainen pallo Purhan puolustuslinjan selustaan tavoitti Pietiläisen, joka ohitti Vanamon ja laittoi pallon tyhjään maaliin. Tällä kertaa Vladimir Arsenevin lippu myös pysyi alhaalla ja tulostaululla tilanteeksi vaihtui 3-0.

Ottelun viimeinen osuma nähtiin 82. minuutilla. Jonne Hannula antoi hienon murtavan syötön Purhan toppareiden välistä Aapeli Saarelaiselle, joka karkasi läpiajoon eikä erehtynyt, vaan ohitti Pietiläisen tavoin vielä Purha-veskari Vanamonkin ja laittoi pallon lopulta tyhjään maaliin. Näin HaPK nappasi jo kymmenennen peräkkäisen voiton numeroin 4-0 ja vankisti asemaansa sarjakärjessä.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen kommentoi Purha-ottelua seuraavasti:

”Sanotaan näin, että teimme sen, mitä tarvittiin tämän ottelun voittamiseen. Vähän nihkeä lähtö, mutta saimme hyvän otteen jo avausjakson ekan vartin jälkeen ja loimme useita paikkoja jo avausjaksolla. Saimme Purhaa väsytettyä jo ensimmäisellä jaksolla sen verran, että toisella he tippuivat kyydistä ja me olimme myös avausjaksoa tehokkaampia omissa paikoissamme. Huikea suoritus joukkueelta ottaa kymmenen voittoa putkeen, sitä ei kovin usein näe missään sarjassa”, Halonen sanoi.

Ensimmäistä kertaa avauskokoonpanossa esiintynyt ja täyden 90-minuuttisen pelannut Aatu Heiskanen oli tyytyväinen nollapeliin:

”Oli hienoa olla ensimmäistä kertaa avauksessa Kolmosessa sekä pelata heti täydet 90 minuuttia ja vielä kotiyleisön edessä. Ja mikä tärkeintä, saimme pienten vaikeuksien kautta lopulta otettua taas kolme pistettä ja jatkettua voittoputkeamme. Näin varsinkin puolustuspään pelaajan pidin myös tärkeänä sitä, että saimme pidettyä taas oman maalin puhtaana”, Heiskanen totesi.

Hesburger Hamina palkitsi tuttuun tapaan kummastakin joukkueesta nälkäisimmät pelaajat. Purhan palkinnon nappasi Niko Roitto ja HaPK:lta palkittiin Nico Pietiläinen.

Tomi Kopra (mv), Ville Piispa, Joosua Erjanko, Miika Kolsi, Aatu Heiskanen, Joonatan Lassila, Miska Suikki, Olli Kokkonen, Nico Pietiläinen, Joona Pasi, Tino Kasurinen

46. minuutilla Riku Koivikko (Suikki pois), 70. minuutilla Aapeli Saarelainen (Lassila pois), Julius Anttila (Kasurinen pois), 78. minuutilla Jonne Hannula (Pietiläinen pois), 85. minuutilla Ilmari Kontunen (Kokkonen pois), Riku Päivähonka (Pasi pois)

Miska Dufva (mv)

HaPK:n seuraava ottelu pelataan lauantaina 10.8.2024 Heinolassa Union Plaania vastaan.