LähiTapiola otteluraportti: Sarjapeli HaPK Edustus - IPS (6-1)

13.6.2024

HaPK:n edustusjoukkue pelasi eilen keskiviikkona 12.6.2024 kotiottelun Haminan urheilukentällä Imatran Palloseuraa vastaan. Kissoilla oli kalavelkoja maksettavana imatralaisille, sillä IPS tiputti HaPK:n talvella Suomen Cupista viime hetken voitto-osuman turvin. HaPK maksoi nuo kalavelat korkojen kera ja lähetti IPS:n kotimatkalle murskatappio niskassaan.

HaPK aloitti maalinteon 19. minuutilla. Kimi Kolsi antoi vasemmalta kulmapotkun ja pallo tuli pienen kimmokkeen kautta Nico Pietiläisen ulottuville, joka puski pelivälineen takakulmaan vieden Kissat 1-0 johtoon. 22. minuutilla IPS sai pelattua läpisyötön hyökkääjälleen Toni Väyryselle, mutta HaPK:n maalia vartioinut Tomi Kopra oli hyvin hereillä ja ehti palloon ennen Väyrystä.

31. minuutilla Kimi Kolsi riisti pallon keskialueella imatralaispelaajalta ja vapautti Jimi Lassilan nokikkain IPS-veskari Mikko Saarisen kanssa. Saarinen veti tällä kertaa kuitenkin pidemmän korren ja torjui Lassilan viimeistely-yrityksen. Minuuttia myöhemmin Saarinen kuitenkin ohitettiin toistamiseen, kun HaPK siirtyi hienon hyökkäyksen päätteeksi kahden maalin johtoon. Jimi Lassila löysi syötöllään IPS:n boxiin laitapakin tontilta nousseen Tino Kasurisen, joka pelasi jalkansa vapaaksi ja laukoi pallon alakulmaan vieden kotijoukkueen 2-0 johtoon.

39. minuutilla HaPK:n kolmas maali oli lähellä. Nopea hyökkäys käynnistyi keskialueen riistosta ja Kimi Kolsi pääsi läpiajoon. Kolsi ohitti kaukana maaliltaan olleen IPS:n maalivahdin Saarisen ja pallo ajautui hyökkäyksessä mukana olleelle Jimi Lassilalle. IPS:n maali ammotti tyhjyyttään, mutta Lassilan laukaus paristakymmenestä metristä meni kuitenkin hieman ohi.

Juuri ennen taukovihellystä IPS:n niskaan kaadettiin vielä saavillinen jääkylmää vettä HaPK:n kolmannen maalin muodossa. Kimi Kolsin melko kaukaa noin 25. metristä lähtenyt laukaus yllätti imatralaismaalivahdin ja painui aivan tolpan juureen alakulmaan. Tauolle mentiin näin ollen Kissojen 3-0 johdossa.

Heti toisen jakson alkuun HaPK rakensi hyvän maalipaikan, kun Miika Kolsi riisti pallon oikealla laidalla IPS:n pelaajalta ja nousunsa päätteeksi antoi matalan syötön kuudentoista alueen sisäpuolelle, josta Nico Pietiläisen laukaus suuntautui kuitenkin ohi maalin. 51. minuutilla ottelu alkoi viimeistään vaikuttaa ratkenneelta, kun HaPK viimeisteli neljännen osumansa. Jimi Lassila pelasi pallon pystyyn Kimi Kolsille, jonka ensimmäisen laukauksen IPS-puolustaja peitti, mutta kakkospallosta Kolsi latasi pelivälineen takakulmaan.

54. minuutilla Olli Kokkoselle avautui hyvä paikka viedä kotijoukkue jo viiden maalin johtoon, mutta Kokkosen laukaus boxin sisäpuolelta painui hieman ohi takakulmasta. Heti seuraavalla eli 55. minuutilla pallo kaivettiin kuitenkin jo viidettä kertaa IPS:n verkosta. Tällä kertaa maalinteossa onnistui Jimi Lassila, joka sai vapauttavan syötön osumaansa imatralaispelaajalta. Lassila pääsi nokikkain Mikko Saarisen kanssa eikä erehtynyt, vaan laittoi pallon varmasti verkon perukoille.

64. minuutilla murskajaiset jatkuivat Kimi Kolsin viimeisteltyä hattutemppunsa komealla vasemman jalan laukauksella ja taululle jo numerot 6-0. Pari minuuttia Kissojen kuudennen maalin jälkeen IPS:lle avautui paikka kavennukseen, mutta Tino Kasurinen ehti Boris Belimovin laukauksen tielle ja näin HaPK:n maali pysyi vielä koskemattomana.

Ottelun loppupuolella 84. minuutilla HaPK:lla oli vielä loistava paikka tehdä seitsemäs osuma, mutta Nico Pietiläinen ei saanut ohjattua lähietäisyydeltä Riku Päivähongan matalaa keskitystä sisään. IPS teki vielä lohdutusosuman 87. minuutilla, jonka viimeisteli Boris Belimov. Päätösvihellyksen jälkeen Haminan urheilukentän tulostaululla komeilivat loppunumerot 6-1 ja täydet pisteet jäivät Haminaan kotijoukkueen takataskuun.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen oli erittäin tyytyväinen joukkueen esitykseen:

”Jälleen loistava peli meiltä kotikentällä. Olimme koko ajan kuskin paikalla, kontrolloimme peliä ja olimme erittäin vaarallisia hyökkäyssuuntaan jatkuvasti. Ne hetket, jolloin IPS sai hieman pidempiä pallonhallintajaksoja, puolustimme myös erinomaisesti. Saimme laajalla rintamalla taas onnistumisia ja kaikille kokoonpanossa olleille myös mukavasti peliminuutteja. Kaikin puolin mallikas suoritus”, Halonen totesi.

HaPK:n maalilla torjunut Tomi Kopra oli samoilla linjoilla:

”Hyvä peli meiltä, olen tosi tyytyväinen koko joukkueen tekemiseen ja ansaittu voitto meille. Olemme päässeet hyvään maalivireeseen ja verkko on heilunut kovaan tahtiin viime aikoina. Odotan innolla, miten tämä jatkuu ensi viikolla PeKaa vastaan”, Kopra sanoi.

Hesburger Hamina palkitsi jälleen kummastakin joukkueesta nälkäisimmät pelaajat. HaPK:lta palkittiin hattutempun paukuttanut Kimi Kolsi ja IPS:n palkinnon pokkasi Toni Väyrynen.

Tomi Kopra (mv), Ville Piispa, Joosua Erjanko, Miika Kolsi, Tino Kasurinen, Joonatan Lassila, Kimi Kolsi, Olli Kokkonen, Jimi Lassila, Nico Pietiläinen, Joona Pasi

45. minuutilla Miska Suikki (Lassila Jo pois), 68. minuutilla Riku Koivikko (Kokkonen pois), Julius Anttila (Lassila Ji pois), Riku Päivähonka (Pasi pois), Aatu Heiskanen (Kolsi M pois), 80. minuutilla Ilmari Kontunen (Kolsi K pois), 87. minuutilla Sampo Mykkänen (Pietiläinen pois)

HaPK:n seuraava ottelu pelataan ensi viikon tiistaina 18.6.2024 Kotkassa Arto Tolsa Areenalla PeKaa vastaan.