LähiTapiola otteluraportti: Sarjapeli MiPK - HaPK Edustus (1-2)

8.6.2024

HaPK:n edustusjoukkueen kausi jatkui eilen perjantaina 7.6.2024 pelatulla vierasottelulla Mikkelissä. Mikkelin urheilupuiston nurmella HaPK:a isännöi kaimaseura Mikkelin Pallo-Kissat.

Ottelu alkoi hienoisella kotijoukkueen hallinnalla, joskaan mitään huippuvaarallista kotijoukkuekaan ei aikaiseksi saanut. Muutamia kertoja MiPK pystyi pelaamaan palloa HaPK:n boxiin, mutta tilanteet eivät kuitenkaan johtaneet varsinaisiin maalintekopaikkoihin.

11. minuutilla MiPK sai oikealta sivustalta vapaapotkun, jonka HaPK selvitti ja käynnisti nopean vastahyökkäyksen. Jimi Lassila vapautti Kimi Kolsin nokikkain MiPK-veskari Antti Lampisen kanssa, joka kaatoi Kolsin boxin sisäpuolella. Pallo ajautui kuitenkin vielä pelattavaksi hyökkäyksen käynnistäneen Lassilan ulottuville ja Lassila kävi laittamassa pallon tyhjään verkkoon vieden näin vierailijat 1-0 johtoon.

Vain viisi minuuttia myöhemmin HaPK karkasi jo kahden maalin johtoon. Vierasjoukkue voitti pallon itselleen MiPK:n kenttäpuoliskolla ja Joona Pasi sai pelattua jalkansa vapaaksi kuudentoista alueen rajan tuntumassa. Pasin tarkka laukaus painui tolpan kautta alakulmaan ohi Antti Lampisen ja HaPK siirtyi näin 2-0 johtoon.

Puolen tunnin kohdalla haminalaiskissoilla oli hyvä paikka siirtyä jo kolmen maalin johtoon, kun Kimi Kolsin antama kulmapotku tuli taka-alueella vapaana olleen Ville Piispan ulottuville. Piispan pusku nousi kuitenkin pallon mitan verran yli MiPK:n maalin. Pari minuuttia myöhemmin Jimi Lassila pääsi kokeilemaan laukaustaan boxin rajan tuntumasta Miika Kolsin pitkän sivurajaheiton jälkeen, mutta Lassilan laukaus nousi yli maalin.

MiPK onnistui hieman varkainkin tekemään kavennusmaalin 37. minuutilla. Jiri Haikonen keskitti oikealta laidalta maalin edustalle, josta Aapo Hotokka pääsi turhan vapaasti puskemaan pallon ohi HaPK:n maalilla pelanneen Sampo Mykkäsen.

Avausjakson lisäajalla HaPK sai vielä huippupaikan lisätä johtoaan. Joona Pasi voitti irtopallon keskialueella ja vapautti Tino Kasurisen läpiajoon. Kasurisen laukaus kohti takakulmaa meni kuitenkin tolppaa hipoen ohi. Näin tauolle lähdettiin HaPK:n 2-1 johdossa.

Toisella jaksolla ei varsinaisia hienouksia nähty. HaPK oli kuitenkin lähempänä lisämaalien tekoa kuin isäntäjoukkue. Vierasjoukkueen ehkä paras tilaisuus lisätä johtoaan avautui noin tunnin kohdalla, kun hyvä pidempi hyökkäys päättyi Miika Kolsin oikealta antamaan matalaan keskitykseen. Maalin edustalle liikkui Joona Pasi, joka ei kuitenkaan aivan yltänyt Kolsin keskitykseen ja näin tilanne kuivui kasaan.

HaPK sai toisella jaksolla myös useita vapaapotkuja hyviltä alueilta, jotka Kimi Kolsi toimitti laadukkaasti boxiin. Vihreäpaitaiset kissat olivat hyvällä prosentilla myös palloissa ensimmäisenä, mutta maalintekoyritykset nousivat usein yli kotijoukkueen maalin tai päätyivät MiPK:n maalivahdin Antti Lampisen näppeihin.

Kotijoukkue MiPK ei pystynyt toisella puolikkaalla luomaan oikeastaan minkäänlaista uhkaa HaPK:n maalille. MiPK viljeli jonkin verran pitkiä palloja HaPK:n puolustuslinjaan sekä haminalaisten boxiin, mutta vierasjoukkue puolusti hyvin eivätkä nämä pallot konkretisoituneet varsinaisiksi maalintekopaikoiksi. HaPK onnistui ottelun loppupuolella tyrehdyttämään MiPK:n kirin tehokkaasti pitäen palloa hallussaan hyökkäysalueella ja kun neljä lisäaikaminuuttia oli täynnä, päätti erotuomari Kimmo Aholaisen vihellys ottelun HaPK:n 2-1 voittoon.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen oli tyytyväinen vaikeasta vieraspelistä haettuihin pisteisiin:

”Hieno voitto, emme olleet tänään missään nimessä parhaimmillamme eivätkä nämä työpäivän päälle tehtävät pitkät vierasreissut mitään herkkua ole. Täältä ei ole kovin usein lähdetty kolmen pisteen kanssa, joten voitto maistuu hyvältä. Olimme kahdesta kentällä olleesta parempi joukkue, jo ensimmäisellä jaksolla meillä oli kahden tehdyn maalin lisäksi jokunen hyvä paikka tehdä kolmas tai neljäskin. Toinen jakso oli kovaa taistelua ja puolustimme johtoamme hyvin”, Halonen kertoi.

HaPK:n Miika Kolsi oli tyytyväinen joukkueen taisteluilmeeseen:

”Hyvä taistelu, tiedettiin ettei tule helppoa matsia. Mun mielestä todella miehekäs ja kypsä esitys meiltä. Jokainen pelaaja antoi kaikkensa ja taisteli viimeiseen vihellykseen asti. Tästä on hyvä jatkaa ensi viikon kotipeliin. Toivottavasti mahdollisimman moni kannattaja löytää tiensä katsomoon kannustamaan meitä”, Kolsi totesi.

Sampo Mykkänen (mv), Ville Piispa, Joosua Erjanko, Miika Kolsi, Teemu Pätäri, Joonatan Lassila, Kimi Kolsi, Aapeli Saarelainen, Joona Pasi, Jimi Lassila ja Tino Kasurinen

67. minuutilla Miska Suikki (Saarelainen pois), 72. minuutilla Pietiläinen (Pasi pois), 89. minuutilla Riku Päivähonka (Kasurinen pois)

Ilmari Kontunen, Miska Dufva (mv)

HaPK pelaa seuraavan kerran ensi keskiviikkona 12.6.2024, jolloin ohjelmassa on kotiottelu Imatran Palloseuraa vastaan.