LähiTapiola otteluraportti: Sarjapeli HaPK Edustus - Union Plaani (0-2)

9.5.2024

HaPK:n edustusjoukkueen sarjakausi jatkui eilen keskiviikkona 8.5.2024 vielä evakossa Kotkassa Arto Tolsa Areenalla pelatulla kotiottelulla Union Plaania vastaan. Fyysinen ja tasainen taisto päättyi lopulta vierasjoukkueen 0-2 voittoon.

HaPK oli ensimmäisellä jaksolla heikko. Pallollinen pelaaminen oli huonolaatuista ja sitä kautta hyökkääminen vaikeaa. Myös kaksinkamppailuissa Plaani oli selvästi vahvempi. Kissoilla oli vaikeuksia saada omaa peliään rullaamaan eikä joukkue näyttänyt siltä joukkueelta, joka muutamaa päivää aiemmin takoi 11 osumaa Purhan verkkoon.

Ottelun avausmaali nähtiin kymmenen minuutin kohdalla. HaPK menetti pallon keskialueella ja Plaani pääsi 3v3 vastahyökkäykseen vasemman laidan kautta. Takaviistosyöttö boxin rajan tuntumaan tavoitti Eetu Vahekosken, joka laukoi suoraan syötöstä pallon alakulmaan ohi Kissojen maalilla pelanneen Sampo Mykkäsen. Takaiskumaali tietyllä tapaa kuvasti HaPK:n koko ensimmäistä jaksoa. Paljon pallonmenetyksiä, joista vierasjoukkue sai mahdollisuuksia iskeä vastahyökkäyksillä.

HaPK:n paikka tasoitukseen tuli neljä minuuttia myöhemmin 14. minuutilla. Kimi Kolsi vapautti Jimi Lassilan läpiajoon, mutta Plaanin maalivahti Youssef Belabid torjui Lassilan viimeistely-yrityksen. Muutamaa minuuttia myöhemmin Lassila oli uudelleen nokikkain Belabidin kanssa, mutta tälläkin kerralla heinolalaisveskari veti pidemmän korren.

28. minuutilla Plaanin nopea hyökkäys oikean laidan kautta tuotti hyvän maalintekopaikan, mutta suoraan ilmasta boxin sisäpuolelta lähtenyt laukaus leijaili taivaan tuuliin. Pari minuuttia myöhemmin toisessa päässä Jimi Lassila oli taas karussa ja Plaani-toppari Onni Vesterinen joutui kaatamaan Lassilan boxin sisäpuolella. Erotuomari Tuomas Karhu ei tässä kuitenkaan rikettä nähnyt, joten se siitä.

Jakson loppupuolella Union Plaani rakensi vielä hyvän paikan vapaapotkun jälkitilanteesta, mutta Eetu Vahekosken laukaus painui takaa ohi Kissojen maalin. Tauolle mentiin Plaanin 1-0 johdossa.

HaPK teki toiselle jaksolle useita muutoksia ja samalla myös kaksi vaihtoa. Muutokset piristivät kotijoukkueen peliä ja paine alkoi siirtyä enemmän ja enemmän Plaanin kenttäpuoliskolle. Huippupaikoille oli kuitenkin vaikea päästä.

Plaani sai toisen jakson alkupuolella muutaman erikoistilanteen, joista ei kuitenkaan mitään sen kummempaa syntynyt. HaPK hallitsi toista jaksoa, mutta hyville maalintekopaikoille pääseminen oli vaikeaa. Kotijoukkue sai palloa boxiin useita kertoja, mutta boxin sisäpuolella heinolalaiset olivat vahvempia ja lähestulkoon aina palloissa ensimmäisenä.

69. minuutilla Kissojen pitkä painostusjakso tuotti kovan hässäkän Plaanin kuudentoista alueen sisäpuolelle. HaPK pääsi kokeilemaan useaan kertaan viimeistelyä lähietäisyydeltä, mutta aina edessä oli joko heinolalaispelaaja tai viimeisenä lukkona maalivahti Belabid. Kissoilla oli toisella jaksolla myös useita kulmia, vapaapotkuja sekä pitkien sivurajaheittojen kautta tulleita tilanteita, mutta boxin sisäpuolella Plaani oli selvästi vahvempi eikä HaPK pystynyt luomaan näistä juuri mitään sen vaarallisempaa.

Mitä pidemmälle toinen jakso eteni, sitä enemmän HaPK otti riskejä hakiessaan tasoitusosumaa. Tämä avasi tietysti myös vierasjoukkueelle paikkoja vastahyökkäyksiin ja 80. minuutilla heinolalaispelaaja pääsikin puolittain läpi, mutta laukaus boxin sisäpuolelta painui ohi Sampo Mykkäsen vartioiman maalin. Lopulta 89. minuutilla HaPK:n oman alueen pallonmenetyksen jälkeen Plaani teki toisen ja ottelun lopulta ratkaisseen osuman. 3v2 ylivoimahyökkäyksen päätteeksi tulleen laukauksen Mykkänen vielä torjui, mutta paluupallossa oli ensimmäisenä Eetu Vahekoski, joka nikkasi pallon päällään sisään ja ratkaisi voiton heinolalaisille. Ottelu päättyi Union Plaanin 2-0 voittoon.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen oli luonnollisesti pettynyt ottelun jälkeen:

”Heikko esitys meiltä, varsinkin ensimmäinen puoliaika. Toiselle jaksolle paransimme, mutta huippupaikoille oli vaikea päästä. Saimme kyllä palloa boxiin ihan riittävästi, mutta siellä olimme Plaanin pelaajiin verrattuna poikasia. Hyökkäyksemme puuroutuivat varsinkin ensimmäisellä jaksolla liikaa samalle kaistalle, emme päässeet vaihtamaan pelin painopistettä riittävän nopeasti. Prässimmekään ei toiminut ekalla jaksolla, olimme vähän myöhässä koko ajan. Toiselle jaksolle saimme sen toimimaan paremmin ja muutamia hyviä riistoja ylhäällä, mutta emme saaneet jalostettua niitä maalipaikoiksi. Ensimmäisellä jaksolla oli ne pari läpiajoa, niistä olisi pitänyt maali tehdä, mutta tällä kertaa ei tehty”, Halonen totesi.

HaPK:n puolustuslinjassa täydet minuutit huhkinut Ville Piispa harmitteli myös joukkueensa esitystä:

”Eka jakso oli meiltä valitettavan huono. Päästimme Plaanin jatkuvasti hyökkäämään vaarallisesti vastaan. Toinen jakso oli sitten jo vähän parempaa tekemistä, mutta ihan huippupaikoille ei päästy. Vastustaja oli vahva, se on tunnustettava. Ei tässä kuitenkaan masennuta, kausi on vasta alussa ja pisteitä on paljon jaossa. Ensi viikolla jo seuraava koitos”, Piispa sanoi.

Hesburger Hamina palkitsi kummastakin joukkueesta nälkäisimmät pelaajat. HaPK:lta palkittiin Aapeli Saarelainen ja Union Plaanilta Onni Vesterinen.

Sampo Mykkänen (mv), Ville Piispa, Joonatan Lassila, Joosua Erjanko, Kimi Kolsi, Miska Suikki, Aapeli Saarelainen, Tino Kasurinen, Riku Päivähonka, Miika Kolsi, Jimi Lassila

Puoliajalla Joona Pasi (Päivähonka pois), Riku Koivikko (Suikki pois), 85. minuutilla Olli Kokkonen (Kasurinen pois)

Tomi Kopra (mv), Caner Mula, Julius Anttila, Aatu Heiskanen

HaPK:n seuraava ottelu pelataan ensi viikon perjantaina 17.5.2024 Lappeenrannassa LAUTP:n vieraana.