LähiTapiola otteluraportti: Sarjapeli Purha - HaPK Edustus (0-11)

5.5.2024

HaPK:n edustusjoukkueen sarjakauden toinen ottelu pelattiin eilen lauantaina 4.5.2024 Myllykoskella KSOY Stadionilla Inkeroisten Purhan vieraana. Sarjanousija Purha ei pystynyt Kissoja haastamaan, vaan joutui vierasjoukkueen raatelemaksi heti alusta alkaen.

Ottelu ratkesi jo alkuvaiheessa ja ensimmäinen maali nähtiin heti aloituksesta, kun ottelua oli pelattu 14 sekuntia. Kimi Kolsi lähetti aloituksen jälkeen pallon oikealle laidalle Tino Kasuriselle, jonka keskitys tavoitti taka-alueelta Riku Päivähongan. Päivähonka laukoi pomppivan pallon etukulmasta ohi Purhan maalivahdin Lauri Vanamon ja vei vierailijat salamamaalilla 1-0 johtoon.

Yhdeksännellä minuutilla Purha kaivoi pallon toistamiseen maalistaan, kun Jimi Lassilan vahva prässi tuotti tulosta ja Lassila liukui Purha-topparin jaloissa olleen pallon maaliin. Kuusi minuuttia myöhemmin nähtiin kolmas osuma, joka käynnistyi Miika Kolsin erinomaisella ristipallolla vasemmalle sivustalle. Siellä Riku Päivähonka ohitti Purhan puolustajan ja laukoi hyvästä paikasta. Päivähongan laukauksen Lauri Vanamo torjui, mutta kakkospallon kävi tuikkaamassa toisella yrityksellä sisään Tino Kasurinen ja näin tulostaululla komeilivat vartin pelin jälkeen 0-3 lukemat.

Ottelu ratkesi siis oikeastaan ennen kuin se ehti kunnolla alkaakaan. Kissojen maalitehtailu ei kuitenkaan päättynyt tähän, vaan avausjakson viimeisellä vartilla HaPK latoi pallon vielä neljästi Purhan verkkoon. 31. minuutilla Jimi Lassila viimeisteli ottelun toisen osumansa tarkalla laukauksella alakulmaan boxin sisäpuolelta. Minuuttia myöhemmin Joona Pasi ohjasi pallon maalin edustalta sisään Miika Kolsin syötöstä. Tämä maali merkittiin tilastoihin kuitenkin omaksi maaliksi, joten kai se vielä Purhan pelaajan kautta sisään meni. 38. minuutilla Kimi Kolsi pamautti pallon boxin sisäpuolelta Purha-maalin yläkulmaan ja vielä 40 minuutilla. Joona Pasi ohjasi maalin edestä pallon sisään Tino Kasurisen erinomaisen esityön jälkeen. Hurjan avauspuoliskon jälkeen tauolle mentiin HaPK:n 7-0 johdossa.

Toisella jaksolla paras puristus Kissojenkin pelistä loisti poissaolollaan ja ajoittain peli meni melkoiseksi läpsyttelyksi. Purha ei pystynyt kuitenkaan missään vaiheessa ottelua luomaan yhtäkään maalintekotilannetta tai edes sen tapaista, joten Tomi Kopran nollapeli ei ollut missään vaiheessa uhattuna. Toisen jakson edetessä HaPK kuitenkin nosti taas pelinsä tasoa ja iski vielä pallon neljästi Purhan verkkoon.

60. minuutilla Jimi Lassila viimeisteli hattutemppunsa puskemalla Kimi Kolsin antaman kierteisen vapaapotkun alakulmaan. Kaksi minuuttia myöhemmin Lassila osui neljännen kerran Joosua Erjangon syötöstä, jonka Miika Kolsi päästi jalkojensa välistä ja Lassila pääsi viimeistelemään boxista tolpan juureen. 83. minuutilla Joona Pasi kuljetti pallon boxiin ja harhautusten jälkeen laukoi pallon Purhan verkkoon. Viimeinen osuma nähtiin 89. minuutilla, kun Riku Koivikko kävi laittamassa Caner Mulan puskun jälkeisen kakkospallon sisään maalin edustalta. HaPK järjesti näin melkoisen ryöpytyksen Purhan kustannuksella ja lähti kolmen pisteen kanssa kotimatkalle 11-0 voiton myötä.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen tiesi joukkueensa olevan selvähkö suosikki otteluun, mutta yllättyi silti tasoeron oltua noin suuri:

”En olisi ikinä uskonut, että olemme noin ylivoimaisia. Peli oli ohi vartissa, tai ehkä jo sen ekan maalimme jälkeen, kun oli pelattu 14 sekuntia. Erittäin yksipuolinen ottelu kaikin puolin, mutta meiltä kuitenkin myös hyvää pelaamista. Harjoitellut asiat näkyivät pelissä ja se on hyvä merkki. Toisella jaksolla meilläkin oli vaikeuksia pitää keskittymistä pelissä ja hoitaa se kunnialla loppuun, ajoittain peli menikin vähän kävelyksi. Piristyimme kuitenkin taas pienen suvantovaiheen jälkeen ja teimme vielä neljä maalia toisellakin jaksolla. Kolme pistettä on aina kolme pistettä eikä niitä koskaan jaeta vain paikalle ilmestymällä”, Halonen totesi.

Neljällä maalilla Purhaa kurittanut Jimi Lassila oli samoilla linjoilla Halosen kanssa:

”Hyvä peli meiltä. Tiesimme, että olemme se joukkue, joka pitää enemmän palloa ja sitä kautta saimme naulattua pelin jo hyvissä ajoin. Saimme myös hyvin treeneissä käytyjä asioita peliin. Toisella jaksolla tempo vähän laski, kun peli oli jo ekalla jaksolla ohi, mutta saimme silti tehtyä hyvän määrän maaleja ja onnistumisia tuli useammalle pelaajalle. Tämä nostaa varmasti itseluottamusta seuraavaan matsiin”, Lassila sanoi.

Tomi Kopra (mv), Ville Piispa, Joonatan Lassila, Joosua Erjanko, Kimi Kolsi, Aapeli Saarelainen, Jimi Lassila, Tino Kasurinen, Riku Päivähonka, Miika Kolsi, Joona Pasi

Puoliajalla Julius Anttila (Kasurinen pois), Aatu Heiskanen (Päivähonka pois), Riku Koivikko (Saarelainen pois), 70. minuutilla Jonne Hannula (Kolsi M pois), Caner Mula (Lassila Ji pois), Ilmari Kontunen (Kolsi K pois)

Miska Dufva (mv)

HaPK:n seuraava ottelu pelataan ensi keskiviikkona 8.5.2024 Arto Tolsa Areenalla Kotkassa. Vieraaksi saapuu Union Plaani Heinolasta.