Harjoitusottelu KJP:a vastaan päättyi 3-2 voittoon

14.3.2024

HaPK:n edustusjoukkue pelasi eilen keskiviikkona 13.3.2024 harjoitusottelun Kotkassa Arto Tolsa Areenalla. Vieraana oli KJP Kouvolasta.

HaPK hallitsi ottelua ja palloa KJP:n kytätessä vastaiskuja. Niihin HaPK antoikin todella paljon mahdollisuuksia, sillä Kissojen pelaamista leimasi eilisessä ottelussa harhasyöttöjen ja pallonmenetysten todella suuri määrä.

KJP siirtyi ottelussa 1-0 johtoon 19. minuutilla. HaPK:n pelinavaamisvaiheessa sattui paha harhasyöttö keskiviivan tuntumassa ja KJP pääsi 2v1 ylivoimahyökkäykseen, jonka päätteeksi tulleen laukauksen Miika Kolsi ehti vielä pelastamaan lähes maaliviivalta. Jatkotilanteesta oikealta laidalta tullut keskitys kuitenkin tavoitti boxista kouvolalaispelaajan, joka laukoi puolivolleyn HaPK:n verkkoon ohi ensimmäisellä jaksolla maalilla pelanneen Tomi Kopran.

Kissoilla oli 25. minuutilla hyvä paikka tasoittaa ottelu Kimi Kolsin oikealta puolelta antamasta kulmapotkusta. Maalin edustalta parin metrin etäisyydeltä tullut pusku suuntautui kuitenkin suoraan päin KJP:n maalivahtia. Muutamaa minuuttia myöhemmin Kolsi pääsi kokeilemaan laukaustaan hieman boxin ulkopuolelta, mutta laukaus viuhui niukasti ohi KJP-maalin.

37. minuutilla Kimi Kolsi antoi jälleen hyvän kulman oikealta, johon Joona Pasi pääsi maalin edustalla ensimmäisenä. Ohjaus painui kuitenkin niukasti ohi vierasjoukkueen maalin. Hieman ennen taukoa KJP pääsi vielä nopeaan vastahyökkäykseen HaPK:n pallonmenetyksen seurauksena. Hyökkäys päättyi boxin rajalta tulleeseen laukaukseen, jonka Tomi Kopra kuitenkin torjui. Taukoa vietettiin KJP:n 1-0 johdossa.

55. minuutilla KJP sai vapaapotkun kuudentoista alueen rajalta vaarallisesta paikasta. Toiselle puoliajalle maaliin tullut Miska Dufva kuitenkin torjui kouvolalaisten laukauksen. Pari minuuttia myöhemmin HaPK lahjoitti KJP:lle ottelun toisen osuman. Kotijoukkue lähti avaamaan peliä omalta maaliltaan, mutta harhasyöttö suoraan KJP-pelaajan jalkaan boxin sisäpuolella antoi vierasjoukkueen pelaajalle ilmaiseksi loistavan maalintekopaikan, jonka hän myös käytti hyödykseen ja laukoi pallon takakulmaan ohi HaPK-veskari Dufvan.

Muutama minuutti KJP:n toisen osuma jälkeen vierailijoiden Danil Jegorov hölmöili itsensä punaisella kortilla ulos ja KJP pelasi viimeisen noin puoli tuntia vajaalla. Kissojen kiri käynnistyi tästä ja HaPK tekikin seuraavaan varttiin kolme osumaa.

Reilun tunnin pelin jälkeen Kimi Kolsi antoi kulmapotkun oikealta ja etualueelle syntyneen hässäkkätilanteen päätteeksi Joonatan Lassila tuikkasi pallon kouvolalaismaaliin. Muutama minuutti myöhemmin Riku Päivähonka laukoi hieman boxin ulkopuolelta ja laukaus muutti suuntaa vierasjoukkueen pelaajasta painuen KJP:n verkkoon. Reilu kymmenen minuuttia ennen päätösvihellystä Päivähonka pääsi HaPK:n pitkän avauksen jälkeen nokikkain kauas maaliltaan ulos tulleen KJP-veskarin kanssa ja nosti pallon maaliin yli maalivahdin. Lopputulos näin ollen 3-2 Kissoille.

Valmennusvastuuta ottelussa kantoi Ari "Mälli" Mäenpää, joka tuurasi sairastellutta päävalmentajaa Saku Halosta. Mäenpää ei ollut tyytyväinen joukkueen eiliseen tekemiseen:

"Meidän pallollinen pelaaminen oli todella huolimatonta, ajoittain jopa ylimielistä. Hirveä määrä menetyksiä, joista vastustaja pääsi useasti iskemään. Pelasimme hieman eri ryhmityksellä kuin normaalisti, sillä saattoi olla jotain tekemistä, mutta ei selitä varmasti kaikkea. Vähän jäi sellainen fiilis takaraivoon, että olimme liian haluttomia emmekä syttyneet matsiin. Vaikuttiko sitten päävalmentajan poissaolo, jää arvoitukseksi, mutta ei sekään saisi vaikuttaa. Pelissä toki nähtiin muutamia makeita väläytyksiä harjoitelluista malleista ja kun 2-0 tappioasemasta pystytään nousemaan voittoon, pitää siitä olla tyytyväinen. Kuitenkin se voitontahto, joka näissä pelaajissa on, tuli esille tässäkin pelissä", Mäenpää sanoi.

Tomi Kopra (mv), Miika Kolsi, Joosua Erjanko, Ville Piispa, Teemu Pätäri, Joonatan Lassila, Riku Koivikko, Kimi Kolsi, Aapeli Saarelainen, Jimi Lassila, Joona Pasi

Puoliajalla Riku Päivähonka (Saarelainen pois), Ilmari Kontunen (Koivikko pois), 70. minuutilla Janne Hannula (Lassila Ji pois), Aatu Heiskanen (Pätäri pois), 80. minuutilla Ilari Laakso (Piispa pois), Tatu Kaitainen (Pasi pois)