LähiTapiola otteluraportti: Sarjapeli HaPK Edustus - MiPK (5-4)

15.10.2023

HaPK:n edustusjoukkue päätti kautensa lauantaina 14.10.2023 kotiottelulla kaimaseuraansa Mikkelin Pallo-Kissoja vastaan. Haminan urheilukentällä pelattiin erittäin vetisissä ja märissä olosuhteissa, joten suuria hienouksia ei kauden päätösottelussa nähty.

Ensimmäistä puoliaikaa hallitsi kotijoukkue. Pelin painopiste oli lähes koko avausjakson ajan vierasjoukkueen kenttäpäädyssä. HaPK yritti vielä ottelun alkuvaiheilla pelata maata pitkin, mutta hyvin nopeasti ensimmäisten minuuttien jälkeen tämä kävi mahdottomaksi. Kentällä oli niin paljon vettä ja lätäköitä, joihin pallo pysähtyi jatkuvasti. Pelaamista piti suoraviivaistaa ja yksinkertaistaa, palloa vain pelattiin eteenpäin ja sen jälkeen kamppailtiin siitä, kuka lätäköstä tulee ensimmäisenä pallon kanssa ulos. Pelaajat pääsivät näin ollen nauttimaan kauden päätöksessä todellisesta vesipallokelistä.

HaPK siirtyi ottelussa 17. minuutilla 1-0 johtoon komealla osumalla. Joakim Anttila keskitti hyvän pallon vasemmalta boxiin, josta Riku Päivähonka puski pelivälineen tolpan kautta sisään ohi MiPK-veskari Antti Lampisen.

HaPK:n johto ei kuitenkaan kauaa kestänyt, sillä kaksi minuuttia myöhemmin MiPK tuli tasoihin. Mikkeliläiset toimittivat oikealta laidalta pallon boxiin, jossa sopivan pompun jälkeen Arto Hotokka laukoi suoraan ilmasta pallon ohi kotijoukkueen maalia vartioineen Tomi Kopran.

HaPK pääsi kuitenkin tauolle johdossa, sillä reilu viisi minuuttia ennen taukovihellystä kotijoukkue sai rangaistuspotkun. Jimi Lassilaa rikottiin boxin sisäpuolella ja Lassila toimitti pallon itse pilkulta varmasti sisään. Taukoa vietettiin siis HaPK:n 2-1 johdossa.

Toinen jakso oli vielä ensimmäistäkin tapahtumarikkaampi. Surkeasta kelistä huolimatta paikalle oli saapunut vajaa 50 katsojaa ja heille tarjoiltiin maaleja koko rahan edestä.

51. minuutilla MiPK tasoitti ottelun, kun Aaro Hyvösen hieman boxin ulkopuolelta lähtenyt laukaus muutti sopivasti suuntaa HaPK:n pelaajasta painuen alakulmaan. Vain neljä minuuttia myöhemmin MiPK siirtyi ottelussa johtoon, oikealta laidalta annettu keskitys tavoitti boxista Otto Liikasen pään ja Liikasen pusku painui alakulmaan ohi Tomi Kopran.

Kauaa ei vierasjoukkue saanut johtoasemastaan nauttia, sillä kaksi minuuttia mikkeliläisten johtomaalin jälkeen HaPK tuli tasoihin. 16-vuotias Julius Anttila laukoi lähietäisyydeltä pallon yläriman kautta sisään ja näin tilanne oli 3-3. Maalitehtailu ei kuitenkaan päättynyt tähän, sillä heti seuraavalla minuutilla MiPK meni jälleen johtoon. Vierailijoille tuomittiin rangaistuspotku ja sen toimitti verkon perukoille Aaro Hyvönen vieden joukkueensa 4-3 johtoon. HaPK ei kuitenkaan taaskaan antanut vierasjoukkueen olla kauaa johtoasemassa, sillä 61. minuutilla peli oli jälleen tasan. Riku Päivähongan matala kova keskitys MiPK:n maalin edustalle meni sisään mikkeliläispelaajan jalasta ja näin hurjan viisi maalia sisältäneen kymmenen minuutin maali-iloittelun jälkeen oltiin tasatilanteessa 4-4.

Ottelun viimeiseksi jäänyt osuma nähtiin 74. minuutilla kulmapotkusta ja sen teki kotijoukkue. Kimi Kolsin oikealta antama kulma tuli maalin edustalle vitosen viivan tuntumaan, josta Miika Kolsi toimitti pelivälineen MiPK:n verkkoon. HaPK päätti näin kautensa 5-4 voittoon ja kaikkiaan kuuteen peräkkäiseen voitettuun otteluun.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen oli tyytyväinen siihen, että maalintekokilpailu kääntyi lopulta voitoksi:

"Oli todella vaikeat olosuhteet, jotka vaikuttivat peliin paljon. Mielestäni kuitenkin ansaitsimme voittomme, meillä oli selvästi enemmän maalipaikkoja ja olimme niskan päällä ison osan pelistä. Kumpaankin päähän nähtiin sellaisia osumia, joita tuskin olisi kuivalla kentällä ja kelillä nähty, mutta tällaisissa olosuhteissa voi tapahtua melkeinpä mitä vaan. Kiva oli tietysti päättää kausi voittoon ja kaikkiaan kuuden ottelun voittoputkeen", Halonen totesi.

HaPK sijoittui sarjassa toiseksi MyPa:n jälkeen. Sarjan kärkikaksikko oli näin ollen sama kuin edellisellä kaudella, järjestys tosin toisin päin. Kolmanneksi sijoittui MP/SavU.

"Ei kautta huonoksi voi sanoa, mutta tietysti meillä oli tavoitteena ykkössija ja nousu, joten sitä ei saavutettu. Viime kaudella voitimme sarjan, silloin ei vaan voittajaa palkittu suoralla nousulla. Meille tuli keskikesällä notkahdus, jolloin hävisimme useamman pelin peräkkäin ja siinä se ratkaiseva ero MyPaan syntyi. Vedetään kautta yhteen vielä tarkemmin sitten myöhemmin", Halonen sanoi.

HaPK:n runkopelaajiin taas tälläkin kaudella kuulunut Ville "Vikke" Piispa antoi myös kommentit viimeisestä pelistä ja lyhyesti koko kaudesta:

"Ihan hirveästi jalkapalloa tämä peli ei muistuttanut kelin takia. Ikinä ei tiennyt, minne pallo pysähtyy tai kuka liukastuu missäkin kohtaa kenttää. Painimiseksi meni, mutta onneksi tehtiin yksi maali enemmän kuin vastustaja ja saatiin kaudelle hyvä lopetus. Kausi itsessään oli meiltä kolmivaiheinen. Aloitettiin ja lopetettiin kausi hyvin, mutta keskivaiheilla oli synkkä hetki, jolloin tiputtiin MyPan kyydistä. Tavoitteemme oli sarjan voitto, joten toista sijaa voidaan pitää kyllä pettymyksenä", Piispa kertoi.

Hesburger Hamina palkitsi tuttuun tapaan kummastakin joukkueesta ottelun nälkäisimmät pelaajat. MiPK:n palkinto meni kaksi maalia tehneelle Aaro Hyvöselle ja HaPK:lta palkittiin Joonatan Lassila.

Tomi Kopra (mv), Ville Piispa, Miika Kolsi, Teemu Pätäri, Joonatan Lassila, Kimi Kolsi, Juho Raivela, Nico Pietiläinen, Jimi Lassila, Joakim Anttila, Riku Päivähonka

Julius Anttila (Anttila Jo pois), Miska Dufva (Kopra pois), Janne Hannula (Pietiläinen pois), Riku Koivikko (Päivähonka pois), Caner Mula (Lassila Ji pois), Ilmari Kontunen (Piispa pois), Joona Pasi (Raivela pois)

HaPK:n edustusjoukkue kiittää kaudesta 2023 kaikkia yhteistyökumppaneita, tukijoita ja katsojia!