LähiTapiola otteluennakko: Sarjapeli MiPK - HaPK Edustus

27.5.2022

HaPK:n edustusjoukkueen sarjaottelut jatkuvat parin viikon tauon jälkeen sunnuntaina 29.5.2022 toisella peräkkäisellä vierasreissulla Mikkeliin. Kaksi viikkoa sitten 15.5.2022 HaPK vieraili Hänninkentällä SavU:n isännöimänä ja nyt matka käy tien toiselle puolelle Urheilupuistoon, jossa isäntänä toimii Kakkosesta Kolmoseen viime kauden päätteeksi tippunut mikkeliläinen nimikaimamme, eli Mikkelin Pallo-Kissat (MiPK). Ottelu alkaa klo 16.00.

HaPK:n upea taival Suomen Cupissa tuli päätökseen muutama päivä sitten, kun Veikkausliigajoukkue FC Lahti vieraili Haminassa lunastaen jatkopaikan 6-2 voitolla. Menestys Suomen Cupissa on sotkenut Kissojen sarjaohjelmaa ja jo kaksi ottelua on pitänyt siirtää myöhempään ajankohtaan Cupin otteluiden tieltä ja siksi HaPK onkin pelannut vasta kolme ottelua Kolmosessa. Saldona näistä otteluista on voitto ja kaksi tasapeliä. Sunnuntain isäntäjoukkue MiPK on puolestaan pelannut jo seitsemän ottelua, joista se on voittanut kaksi, pelannut yhden tasan ja hävinnyt kolme. Viimeisimmässä ottelussaan MiPK hävisi Mikkelin paikalliskamppailussa SavU:lle 1-2, mutta voitti sitä ennen sekä Kultsun että KJP:n lisäajalla syntyneillä voitto-osumilla.

MiPK:n viime kausi päättyi siis pettymykseen, kun perinteikäs mikkeliläisseura tippui Kakkosesta Kolmoseen. Joukkueen kausi Kolmosessa käynnistyi myös takellellen, mutta viime aikojen kovat voitot sarjan kärkipään joukkueista KJP:sta ja Kultsusta kertovat, että MiPK on varmasti yksi sarjan kärkiporukoita ja seura arvatenkin haluaakin mahdollisimman nopeasti takaisin Kakkoseen, vaikka virallista nousutavoitetta ei tälle kaudelle olekaan asetettu.

HaPK pääsi kokemaan jotain erittäin harvinaista viime keskiviikkona Suomen Cupissa FC Lahden vierailtua Haminassa. Kaikin puolin upean tapahtuman kruunasi Kissojen ennakkoluuloton peliesitys ja kaksi tehtyä maalia. Nyt tuo hieno kokemus täytyy kuitenkin jättää jo taka-alalle ja siirtää keskittyminen sunnuntain MiPK-otteluun. Tulevina viikkoina HaPK pelaa tiiviiseen tahtiin sarjaotteluita ja kuroo kiinni alkukauden aikana syntynyttä pelivajetta.

HaPK:n päävalmentaja Saku Halonen tietää, että sunnuntaina odottaa jälleen kova koitos:

”MiPK hävisi edellisen ottelunsa kahden peräkkäisen hienon voiton jälkeen ja tulee kotikentällään varmasti olemaan vahva. Emme tule saamaan mitään ilmaiseksi ja vierasottelu on aina haaste jo itsessään. Valmistautuminen ja rutiinit ovat kuitenkin ihan erilaisia, kuin kotiotteluissa. Lahti-ottelusta ei ole kuin muutama päivä, joten tämä tulee nopeasti eteen, mutta eihän sille mitään tietenkään voi. Cup sotki jonkin verran otteluohjelmaamme, mutta oli se myös sen arvoista”, Halonen toteaa.

HaPK:lle on tehty kahdessa edellisessä ottelussa yhteensä kymmenen maalia. Tosin kuusi niistä teki Veikkausliigajoukkue FC Lahti, joten liian suuria johtopäätöksiä päästettyjen maalien lukumäärästä ei kannata vetää:

”Yksi asia meidän puolustuspelaamisessamme sakkasi jo SavU-ottelussa ja olemme sitä käyneet läpi. Toivottavasti saamme nyt sen osa-alueen kuntoon ja muutenkin tiivistettyä koko joukkueen puolustuspelaamista. SavU-pelissä teimme neljä maalia itse, mutta emme silti voittaneet, joten on selvää, että se ei saa toistua, mikäli haluamme pelejä voittaa. Toiseen suuntaan olemme olleet tehokkaita koko ajan ja kaksi tehtyä maalia Veikkausliigajoukkuettakin vastaan kertoo siitä, että pystymme kyllä maaleja tekemään”, Halonen sanoo.

MiPK – HaPK Edustus, sunnuntaina 29.5.2022 Mikkelissä Urheilupuistossa klo 16.00.