HaPK:n edustusjoukkue jatkaa Kolmosessa kaudella 2022, Saku Halonen jatkaa päävalmentajana!

2.12.2021

HaPK:n edustusjoukkueen tulevaisuus ja jatko Kolmosessa on ollut esillä myös julkisuudessa. Viime kauden päätyttyä ja kuluneen syksyn aikana jatko on näyttänyt vaikealta, sillä pelaajatilanne on ollut haastava. Kokeneempia pelaajia ei Haminassa enää kovin paljon ole ja nuoret pelaajat ovat sellaisessa elämänvaiheessa, että mm. armeija ja opiskelut vaikeuttavat täysipainoista jalkapallon pelaamista.

Nyt meillä on teille kaikille kuitenkin hyviä uutisia, sillä HaPK:n edustusjoukkue jatkaa myös kaudella 2022 Kolmosessa! Pelaajatilanne näyttää tällä hetkellä valoisammalta kuin vielä muutama viikko sitten ja nyt pari viikkoa pyörineissä avoimissa harjoituksissa on käynyt kaikkiaan lähes 30 pelaajaa. Osa mukana olleista on toki sellaisia, jotka eivät HaPK:n pelipaitaa todennäköisesti päälleen ensi kaudella pue, mutta yleinen ilmapiiri on ollut kuitenkin sen verran myönteinen, että sarjapaikka uskalletaan ottaa vastaan ja jatkaa toimintaa samalla sarjatasolla kuin tähänkin asti.

Myös valmentajakysymys on ratkennut ja kaksi edellistä kautta HaPK:a luotsannut Saku Halonen on tehnyt jatkosopimuksen, joka kattaa kauden 2022. Sakun jatko oli myös vaakalaudalla epävarman pelaajatilanteen ja muiden haasteiden takia, mutta nyt kokonaiskuva on sen verran valoisampi, että Saku on lupautunut jatkamaan myös ensi kaudella.

”Olin jo lähes varma siitä, että en jatka enää HaPK:ssa, mutta näissä hommissa voi tilanteet muuttua nopeastikin. Pelaajatilanteemme ja jatkomme ylipäätään näytti erittäin haastavalta, mutta nyt tilanne on huomattavasti parempi kuin vielä jokunen viikko sitten. En olisi tehnyt jatkosopimusta, jos en uskoisi, että saamme riittävän pelaajaringin kasaan ja voimme jatkaa tällä sarjatasolla. Jatkopäätökseeni vaikutti merkittävästi myös se, että sain pelaajilta paljon pyyntöjä jatkaa tehtävässä ja nyt kun näyttää kaikkien vaikeuksien jälkeen siltä, että saamme kuin saammekin joukkueen kasaan, oli jatkopäätös sillä tavalla kuitenkin helppo tehdä”, Halonen kommentoi.

Seuraava askel päävalmentajakysymyksen ratkeamisen jälkeen on itse joukkueen kokoaminen. Keskusteluja pelaajiston kanssa on tietenkin jo käyty ja tavoite on nyt nopealla aikataululla solmia ensimmäiset pelaajasopimukset.

”Yhtään sopimuspelaajaa meillä ei vielä ole, mutta toki keskusteluja pelaajien kanssa on käyty paljonkin viime viikkojen aikana ja seuraavaksi alamme tehdä pelaajien kanssa sopimuksia kaudelle 2022. Tavoitteemme on, että jo tässä joulukuun aikana saamme kasaan noin 15 sopimusta, jolloin joukkueen runko on periaatteessa jo kasassa. Meillä tulee varmasti edelleen olemaan erittäin nuori joukkue, mutta toisaalta olemme ylpeitä siitä, että nuoret pelaajat haluavat tulla meille kehittymään. Se on merkki siitä, että teemme asioita oikein ja meillä nuoret saavat myös vastuuta. Tarvitsemme joukkueeseen tietysti myös kokemusta ja onneksi näyttää siltä, että saamme ryhmään sopivasti myös kokeneempia pelaajia mukaan”, Halonen kertoo.

Saku Halosen johtamaan taustaryhmään on myös liittynyt uusia, tai tässä tapauksessa uusvanhoja kasvoja. Juha Jokela ja Kai Sarnikorpi ovat mukana kauden 2022 taustaryhmässä, lisäksi mukana jatkaa ainakin osa edelliskauden taustaryhmästä. Kauden 2022 taustaryhmä julkaistaan kokonaisuudessaan siinä vaiheessa, kun koko ryhmä on kasassa.