Tiedote koskien Ilta-Sanomien uutista 4.11.2020

4.11.2020

Tiedote

Koska kesällä joukkueeseemme kohdistunut uhkausepisodi on nyt Ilta-Sanomien jutun myötä tullut julkisuuteen, haluamme hieman valaista asioita myös omalla tiedotteellamme.

Tapahtumat sijoittuvat heinäkuun lopulle sunnuntaina 26.7.2020 Savonlinnassa pelattuun otteluun STPS - HaPK Edustus. Lähes heti ottelun alkamisen jälkeen joukkueemme Facebook-sivun kautta tuli ensimmäinen (englanninkielinen) koko joukkueelle kohdistettu uhkausviesti. Vastaavanlaisia uhkausviestejä tuli lopulta ottelun aikana useampia ja viesteissä mainittiin myös muutamia joukkueemme pelaajia nimeltä. Koska viesteissä mainittiin ottelusta sellaisia asioita, että oli syytä epäillä uhkailijan olevan paikalla ottelussa tai ainakin näkevän ottelun tapahtumat, joukkueemme edustaja soitti hätäkeskukseen, josta lähetettiin poliisit Kyrönniemen urheilukentälle, jossa ottelu pelattiin. Tilanteeseen suhtauduttiin siis sen vaatimalla vakavuudella.

Koko joukkueelle ja joukkueen jäsenten perheisiin kohdistettujen uhkausviestien lisäksi kaksi joukkueemme pelaajaa sekä joukkueen päävalmentaja saivat vastaavanlaisia uhkauksia oman henkilökohtaisen Facebook-tilinsä kautta. Nämä suoraan tiettyihin henkilöihin kohdistetut henkilökohtaiset uhkaukset huomattiin vasta ottelun jälkeen.

Tapahtumia seuranneena päivänä tiedotimme asiasta Palloliittoa ja teimme myös rikosilmoitukset. Kuten Ilta-Sanomien jutustakin käy ilmi, on jutun tutkinta päätetty lopettaa ja asia on siltä osin loppuunkäsitelty. Muita uhkausviestejä joukkueeseen tai yksittäisiin henkilöihin ei ole tämän jälkeen kohdistunut.